Vika Band er i utgangspunktet et «swingjazz-/gla'jazz»-orkester, kjært barn har mange navn. Det kan sies like mye å være stemningen som musikken fra New Orleans i forrige århundre. Det er slik den opprinnelig musikk ble spilt på 50-tallet. Denne musikken er for mange av oss "ekte jazz", det vil si musikk med litt patina. Bare hør hva de synger om seg selv på en av sine CD-plater: «Vi kan vel ikke noe for at vi har slik sjarme». Her får publikum det som, med rette, kan kalles «publikumsvennlig gladjazz» servert med godt humør og spilleglede.
Opp gjennom årene har Vika Band blitt bortimot faste gjester hos flere av de største jazzklubbene på Østlandet. Vi kan nevne Tønsberg, Lørenskog, Sarpsborg, Sandefjord og Asker. Et mangeårig samarbeid med Sjømannskirken har medført flere deltagelser ved jazzgudstjenester rundt om på Østlandet. Det kan også nevnes at det nok er Vika Band som har spilt flest ganger under Rakfiskfestivalen på Fagernes.
Her er noen av reaksjonene fra publikum da Vika Band for noen år siden fremførte en cafékonsert, «Vika Band og damene», på Gamle Logen i Oslo:
«Folk huket tak i hovmester og alle de fikk tak i etter konserten og sa at dette var noe av det kjekkeste de har hørt fra va?r scene. Det ringte meg nettopp en mann som har vært pa? konserter hos oss i 25 a?r, og han meddelte at lørdagen var den beste konsertopplevelsen han har hatt her i alle de a?rene».
Denne gang har Vika Band, som det kommer frem av tittelen, fått med seg noen gode venner som utvilsomt vil bidra til en enda hyggeligere kveld. Kveldens konferansier er Espen Bråten Kristoffersen. Skuespiller, sanger og godt kjent som vinner av programmet «Fjellhytta» på TV2 i 2025. Han er nå også aktuell som programvert på NRK. Tor Erik Gunstrøm er et kjent og kjært navn for de fleste. Først og fremst som trommeslager og moromann i legendariske Dizzie Tunes. Danserinnen Anette Solvang blir også med og vil nok bidra til at dette blir en hyggelig kveld på alle måter.
Piano: Tor Haugom
Bass: Askjell Hjelvik
Gitar/banjo: Poul Goldman
Trommer: Per Bakkelund
Trompet: Terje Andresen
Klarinett/ sopransax: Cato Tindberg
Trombone: Magne Braaten
Kategori: Konsert
Morrissey
Morrissey returnerer til Norge
– Inntar Nova Spektrum 27. juni 2026
Mannen bak noen av moderne pophistories mest udødelige låter kommer til Norge og inntar Nova Spektrum i Lillestrøm 27. juni 2026.
Som frontfigur i The Smiths satte Morrissey et varig preg på musikkhistorien med klassikere som «This Charming Man» og «There Is a Light That Never Goes Out». Som soloartist har han videreført arven med ikoniske låter som «Suedehead» og «Everyday Is Like Sunday».
Gjennom en karriere som spenner over fire tiår, har han befestet sin posisjon som en av de mest innflytelsesrike stemmene i pophistorien, med en makeløs evne til å kombinere skarp lyrikk med uforglemmelige melodier.
"Vi har jobba kjempelenge med å få på plass denne konserten, og endelig skal vi få oppleve Morrissey igjen i Oslo-området. Jeg var på konserten på O2 Arena i London i mars sammen med tjue tusen entusiastiske briter, og kan melde at det er en artist i storform. Dette blir en kveld for historiebøkene!», sier promoter i All Things Live, Anita Wisløff-Menteer
Konserten i Nova Spektrum i Lillestrøm, en kort togtur fra Oslo S, blir en meget sjelden anledning til å oppleve en levende legende live i Norge.
Om Morrissey
Morrisseys innflytelse og musikalske arv er ubestridelig. Han regnes som en av de mest innflytelsesrike skikkelsene innen britisk pop, samt en av de fremste tekstforfatterne i sin generasjon. Morrissey har oppnådd 25 topp 10-plasseringer på albumlisten i Storbritannia: 15 som soloartist og 10 med The Smiths. Konserten hans på Hollywood Bowl i 1992 slo rekorden til The Beatles som den raskest utsolgte konserten noensinne på arenaen.
Han har mottatt en Ivor Novello Award for sitt enestående bidrag til britisk musikk. Nylig mottok han også Social Vanguard Award 2024 som anerkjennelse for sin «enestående innsats og dedikasjon for dyrs rettigheter».
I 2013 ble hans selvbiografi den nest raskest selgende selvbiografien gjennom tidene, og lå seks uker på førsteplass i England. Hans sololåter har blitt covret av blant andre David Bowie, Nancy Sinatra, The Killers, Thelma Houston, Chrissie Hynde, The Pretenders, My Chemical Romance og Christy Moore.
I 2004 stemte seerne på BBC Television Morrissey frem som den nest største nålevende engelskmannen, med David Attenborough på førsteplass og Paul McCartney på tredje.
Som vokalist og grunnlegger av The Smiths satte han et varig preg på musikkhistorien med kun fire album. Som soloartist har han videreutviklet en særegen lyd som fortsatt gir gjenklang i dag, og som gjør ham til en av de mest anerkjente stemmene de siste fire tiårene.
Da debutsingelen til The Smiths, «Hand in Glove», først ble utgitt, ble det musikalske landskapet forandret for alltid, og den banet vei for en rik katalog av sanger, inkludert klassikere som «This Charming Man», «How Soon Is Now?» og «There Is a Light That Never Goes Out».
Da Morrissey startet sin solokarriere, fortsatte rekken av ikoniske og innflytelsesrike låter med «Suedehead», «Everyday Is Like Sunday», «Irish Blood, English Heart», «First of the Gang to Die» og mange flere.
Morrisseys nyeste album, Make-up is a Lie, er hans femte album på rad spilt inn i Frankrike. Om dette sier han:
«Musikk bør være det ultimate demokratiet, uten begrensninger, og det beste av det lar seg ikke lett kategorisere. Jeg elsker min plass i musikken, og jeg streber alltid etter å si ting på en annerledes måte.»
Billett til ledsager må kjøpes sammen med billett til ledsagerbevisets eier. Passord til kjøp av ledsagerbilletter er LEDSAGER.
Billetter blir tilgjengelig som mobilbillett (QR-kode) via Ticketmaster-appen og din brukerkonto i god tid før konserten (ca 30 dager). Fra samme tid vil du også få mulighet til å overføre billetter til andre.
Les mer om forsinket levering av adgangstegn her
Kjøpte billetter refunderes ikke!
Det er ingen nedre aldersgrense på konserten, men barn under 13 år må være i følge med en voksen person.
For mer informasjon: www.allthingslive.no
Trygve Madsen -70 år som komponist
I samarbeid med Lørenskog Hus og Lørenskog kommune feirer vi kommunens internasjonale komponist med 70 år som komponist.
Med to flotte konserter i Lørenskog Hus inviterer vi Lørenskogs befolkning til å være med å feire Trygve Madsen. Mange spennende gjester som har samarbeidet med Trygve i mange år kommer. Elever og studenter spiller hans musikk.
Madsensalen – lørdag 28. november kl.17.00
Storstua – søndag 29. november kl.18.00
Gratis billetter får du ved å registrere deg på www.flute.no
Begrensede billetter.
Støttet av Lørenskog Hus – Lørenskog kommune – Norsk Musikkforlag
Kulturkafé – Julespesial
Det er ikke uten grunn at hun blir kalt «JuleJenny». Jenny Jenssen elsker julen og starter alltid tidlig med forberedelsene.
Det blir stemningsfullt, vakkert og nært når Jenny forteller fra egen barndomsjul og oppvekst. I tillegg vil hun selvfølgelig opptre med noen julesanger i kjent Jenny Jenssen-stil.
Bli med å feire en morsom og varm førjulstid med oss på Lillestrøm Kultursenter!
Underholdningen starter kl. 12.00, dørene åpner kl. 11.00.
Arrangør: Lillestrøm Kultursenter
Billetter kr 300 som inkluderer en kopp kaffe og en vaffel.
ORC: Rolling Diamonds – A sparkling tribute to The Rolling Stones
Bandet har tidligere backet bl.a. Casino Steel og Freddy Dahl på større Stones-arrangementer i Oslo.
Ivar Eliassen – vokal/gitar (Eliaz, Paradise City)
Bjørn Nilsen – gitar/vokal (Nilsen's Southern Harmony, The Contenders)
Tore Kneppen – bass (Hard Luck Street)
Børre Kneppen – trommer
Quiz, rockepølser, godt drikke og knallbra musikk!
Pølsene blir levert av:
Åkeberg Skoglunn Pølsemakeri A/S
Dørene åpner kl. 18.00. Klubbens undeholdende quiz går av stabelen omkring klokka 19.00, og ca. kl. 20.00-20.30 går kveldens artist på scenen.
Veibeskrivelse:
Inngangen til Sal 4 er IKKE gjennom hovedinngangen til Kolben.
Når du står foran hovedinngangen til Kolben går du nedover og passerer en kinarestaurant (som ligger i det samme bygget)
Fortsett noen meter til og du står foran inngangen til Sal 4.
Sal 4 ligger vis a vis Kolbotnvannet.
Jorden rundt med Oppegård Janitsjar og Nordstrand Janitsjar
Oppegaard Rock Club: – “Payday Blues Explosion” – En lønningspose full av blues
Med et nikk til blueslegender som Eric Clapton og de tre hellige blueskongene – Albert, Freddie og B.B. King – byr de på både klassiske blueslåter og kjente sanger i bluesinspirerte versjoner. Bandnavnet, Payday Blues Explosion, speiler tematikken rundt lønningsdag og penger – et tema som ofte går igjen i blues- og rocktradisjonen, og som bandet utforsker gjennom egne versjoner av klassikere samt noen originale låter.
Siden oktober 2024 har bandet skapt liv på Bergmanns i Ski med faste månedlige lønningsblues-konserter. Disse konsertene har blitt et populært tilbud. Bandet mener at spesielt i en tid med nedskjæringer i ulike bransjer, er det viktig å styrke det sosiale miljøet og samle folk rundt det som virkelig betyr noe – god musikk.
Nå tar de med seg lønningsposen til Oppegård rockeklubb, klare for å spre god blues og godt humør til et nytt publikum.
Bandet består av:
Johan Os Stave – gitar og vokal
Svein Erik Martinsen – gitar og vokal
Anders Brenli – bass
Christian Lund – trommer
Dørene åpner kl. 18.00. Klubbens undeholdende quiz går av stabelen omkring klokka 19.00, og ca. kl. 20.00-20.30 går kveldens artist på scenen.
Veibeskrivelse:
Inngangen til Sal 4 er IKKE gjennom hovedinngangen til Kolben.
Når du står foran hovedinngangen til Kolben går du nedover og passerer en kinarestaurant (som ligger i det samme bygget)
Fortsett noen meter til og du står foran inngangen til Sal 4.
Sal 4 ligger vis a vis Kolbotnvannet
Oppegaard Rock Club har alle ingrediensene du trenger for en førsteklasses kveld:
Quiz, rockepølser, godt drikke og knallbra musikk!
Pølsene blir levert av:
Åkeberg Skoglunn Pølsemakeri A/S
Oppegaard Rock Club: Nickels & Dimes
Bandet består av Steffen Nicolaisen (voc-git), Arild Steinsrud (bass), Nils H Mæhlum (trommer), Lars Chr Narum ( orgel), Jon A Narum ( gitar) og Arne H Skullerud ( trommer / perkusjon)
Bandet har holdt på i snart 35 år, og tilhører veteranene innen sin genre I Norge.
Nickels & Dimes har 4 album , diverse EP ér singler og et 4-sifret antall konserter på samvittigheten. Bandets medlemmer er aktive på mange fronter er ellers å finne I band sammen med artister som feks Hellbillies, Narum, Ronnie Tekrø , Knut A Sørum, Tina Lie og Erik Harstad. I 2015 kom bandet med sin første utgivelse på mange år, Epén " Just For The Record". Bandets jubilumskonsert i Fjellhallen på Gjøvik ble filmet, og man kan finne smakebiter fra denne konserten på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=qiRNpD1d_kk
Don Crow i "The Bluesletter" i Nashville skriver om en av bandets album: "The energy level these guys bring to the table is awesome, and we can only imagine what their liveshow must be like!"
Spilleglede, musikalsk spontanitet, improvisasjon og kommunikasjon og ikke minst energi er stikkord som kan beskrive bandets liveopptredener.. Under en konsert med NICKELS & DIMES føler du deg lett hensatt til sent 60- / tidlig 70-tall.
Vårt materiale er en "tribute" til alle de artister som har inspirert oss i alle år, sier NICKELS & DIMES.
Sommerkonsert med Helene Bøksle
Opplev en av Norges mest unike stemmer live denne sommeren. Helene Bøksle er kjent for å skape konserter som er like mye en opplevelse som en konsert – der musikk, stemning og omgivelser gir publikum noe unikt.
Siden gjennombruddet med Elverhøy i 2004 har Helene begeistret publikum både i Norge og internasjonalt med sitt særpregede musikalske univers. Med ni soloalbum, samarbeid med internasjonale musikere og stemme på både film- og spillmusikk, har hun etablert seg som en av Norges mest karakteristiske artister.
2026 blir et ekstra spennende år. Helene slipper ny musikk gjennom et internasjonalt samarbeid, har et nytt album på vei – og presenterer også et stort prosjekt sammen med Kringkastingsorkesteret (KORK).
Etter å ha markert 20 år som artist med blant annet stor jubileumskonsert i Ravnedalen og sin første egen konsert i Oslo Spektrum, er Helene klar for å møte publikum ute på sommerturné.
Velkommen til konsert!
OBS: På Ramme Gård blir det utekonsert – så kle dere etter været!
Arrangementstidspunkt/konsertstart : 18:00
Dørene åpner : 30 min før
Varighet : 75 min
Servering :
Alle rettigheter
Aldersgrense : Ingen aldersgrense
Ledsager : Ledsager gratis med billett
Adkomst :
Rullestol : Ja
Parkeringsmuligheter : Ja
Artistens nettside
TRYGVE SKAUG #ALLTIDPÅTOUR
Våren 2025 åpnet Trygve Skaug nok en gang hjertet sitt for verden med albumet «Ikke Slipp». Tittelsporet fant sin vei ut i lyset først, og Trygve har fortsatt sin trofaste rytme- to album i året, som en puls og i takt med tiden. Til stor glede for det stadig voksende publikumet hans, som finner trøst, styrke og fellesskap i ordene og melodiene hans, fra nord til sør, fra små kaféscener til store konserthus.
Skaug er ikke bare en låtskriver og musiker, han er en av Norges mestselgende poeter, en stemme som hvisker, roper og favner. Ordene hans vandrer fra hånd til hånd, deles som hemmeligheter i natten, som lys i mørket. Diktsamlingene «Følg med nå» (2019) og «Ikke slipp» (2020) har alene funnet veien til tusenvis av bokhyller, fang og hjerter. Også senere utgivelser «Hjemmekamp» (2020), «Opprykk» (2021), «Dikt til navngitte menn» (2022) og «Det går over» (2024) har berørt lesere og toppet salgslistene. I et intervju med VG sier Skaug om suksessen:
– At folk finner trøst i mine ord, trøster meg også. Tekstene mine er skrevet nakent, ærlig og uten pynt. Derfor treffer det meg hardt når jeg ser at de betyr noe for andre.
Den musikalske reisen foran et publikum startet som vokalist i St. Morritz i 2006, men i 2012 tok han skrittet ut i sololandskapet. Der har han siden vandret, gitt ut 10 album, inkludert en samleplate med KORK og trilogien «Sanger du skal få…». I 2017 ble han nominert til Spellemannprisen for «Sanger du skal få når jeg dør», og i 2021 fikk han for alvor folket med seg da han deltok i «Hver gang vi møtes». Senere samme år mottok han Bjørg Vik-prisen, en hyllest til hans evne til å berøre og forføre med ord, til å gjøre poesi levende for nye generasjoner gjennom sosiale medier og moderne formidlingskanaler.
Nå har han tatt gitaren på ryggen og lagt seg ut på veien, ut til #verdensfinestepublikum, de som venter på ham, inviterer ham inn, fyller rom med forventning og applaus.
– Jeg har børsta støvet av en hashtag jeg brukte mye i åra etter St. Morritz, sier han. – For sannheten er at jeg savner å spille hele tiden. Overalt. I hver eneste krok av landet, på små og store scener, festivaler og kulturhus. Så nå gjør jeg noe med det.
Det er så enkelt som det. Med gitaren i bilen og sangene i lomma, legger han ut på veien igjen. Det blir et varmt gjensyn med #alltidpåtour.
Kulturbaren åpner kl. 18.30
Dørene åpner kl. 19.40
Konsertstart kl. 20.00
Ås kinoteater
Billetter:
Kr. 450,- (eks. billettavgift)