Sommerkonsert på Lysebu

NORDISKE STEMNINGER
Bli med på konsert med Kor X på Lysebu tirsdag 9.juni!

Tirsdag den 9. juni 2026 kl 18-19:30 bli det konsert med Kor X. Dette blir en stemningsfull konsert med nordiske folketoner i den vakre Kavalersalen denne sommerkvelden, så meld deg på nå!

Kor X er et blandet voksenkor fra Voksen, med ca 40 medlemmer fordelt på sopran, alt, tenor og bassdirigent Elka Thorbjørnsen.

Denne sommerkonserten vil du få nordiske noter i vår vakre Kavalersal. Kor X har med seg musikerne Ådne Svalastog på piano, Carl Petter Opsahl på klarinett, Terje Laudal på bass og Bernt Christian Laundal på perkusjon. Solist denne kvelden er Marta Zuzanna Thorbjørnsen. Mannskoret XO deltar også, med dirigent Gisle Sløtte.

Billett kr 250,-

Meld deg på her.

Matservering
Ønsker du å komme før konserten, er vår restaurant åpen fra kl 16 denne dagen.Det vil være mulighet for å kjøpe øl, vin og mineralvann før og under konserten.

Vi gleder oss masse til å ønske alle velkommen til konsert på Lysebu!

Amnestykonsert på Byfesten!

Amnesty gruppe 167 har lang tradisjon for å holde Amnesty-konserter rundt om på Romerike. Mange gode musikere har i årenes løp stilt opp for Amnestys arbeid, og gitt gratis bidrag til flotte konserter. I år stiller følgende artister:

Solfaktor X
Folk/rock-legendene fra Skjetten er tilbake!

Med gullselgende debutsingel, 14 uker på VG-lista og førsteplass på «Ti i skuddet» har bandet satt solide spor i norsk musikkhistorie siden 90‑tallet. Nå er Solfaktor X tilbake og feirer sitt 30-årsjubileum med brask og bram!

Etter utsolgt gjenforeningskonsert i vinter kommer de nå til Byfesten i Lillestrøm, og vil gi dere et energisk og musikalsk show med nye og gamle låter.

Kvelden byr også på:

• Hans Jakob Torkildsen – tolker og spiller James Taylor

• Per Larsen – poet og standup-komiker fremfører sine treffsikre og humoristiske dikt

• Haldor Vilberg‑Jansen – ung, superdyktig slagverker gir oss en rå solo på trommesett​​​​​​​

Gerald Folkvord fra Amnesty International Norge holder appell med tema Iran.

Alt vi har kjært

Litteratur og musikk i vellykket møte.

Når far og datter Hoem inntar scenen, skapes et svært så vellykket møte mellom litteratur og musikk. De to har hatt stor suksess på hvert sitt felt: Edvard Hoem som en av Norges mest leste og folkekjære forfattere, og Ine Hoem som en særegen stemme i norsk visepop.

Far og datter står bak det kritikerroste albumet Alt vi har kjært (2021). Her har Ine Hoem har skrevet melodier til nyskrevne tekster av sin far. Resultatet er et varmt og ettertenksomt musikalsk univers der visepop, jazz og salmetradisjon møtes i sterke tekster og vakre melodier.

Her kan publikum oppleve et tett samspill mellom ord og toner. Ine Hoem fremfører både sanger fra albumet og noen av sine mest kjente låter, mens Edvard Hoem leser fra romanen Felemakaren og fra de populære utvandrerromanene sine. Sammen skaper de en konsertopplevelse der humor, alvor, musikk og tekst går opp i en høyere enhet.

«Alt vi har kjært» ble skrevet i en tid preget av uro og usikkerhet. For Edvard Hoem handlet prosjektet om å rette blikket mot de store og små sammenhengene som rammer inn menneskelivet – håpet for framtiden, minnene fra fortiden og gleden over alt livet fortsatt rommer.

Snowing on my piano

Bugge Wesseltofts album «It's Snowing On My Piano» ble sluppet i 1997, og har rukket å bli en moderne juleklassiker. Mange regner hans konserter som et «must» for å få den fine, rolige julestemningen.
Bugge forteller selv historien bak platen:

— Snowing on my piano ble laget ut fra et ønske om ro og fred i Jula, og en pause fra stress, gavehysteri og det å måtte være så voldsomt lykkelig hele tiden. Som ung jobbet jeg ved et akuttmottak på psykiatrisk sykehus og det var et sjokk for meg å oppdage at Jula også er en høytid for depresjon, ensomhet og vold i hjemmet. Da et tysk plateselskap spurte meg om å lage en solopiano plate med julesanger var jeg sterkt i tvil men valgte til slutt å spille den inn på betingelse av at jeg fikk gjøre det på min egen måte. Det å være glad i hverandre og ha tid til hverandre er det viktigste vi kan drive med i julen.

Maridalen & Lars Lillo-Stenberg

Jazztrioen Maridalen har gjort stor suksess med sin lyriske og vakre musikk. Nå er de tre tilbake med et nytt prosjekt – denne gangen i samarbeid med låtskriver og historieforteller Lars Lillo-Stenberg fra de Lillos.

Med Stenbergs karakteristiske vare og nære visetolkninger og hans evne til å skildre det hverdagslige med varme og særpreg, har Maridalen og Lars her skapt noe helt nytt. Det første konkrete resultatet var den kritikerroste EP'en Fransk utgang, spilt inn i mars 2025 i et hus i den lille franske landsbyen Sanxay.

Låtene ble skrevet og komponert i fellesskap under oppholdet og kretser rundt reiser,
betraktninger fra landsbyen, lengsel, undring og følelsen av å komme hjem igjen.
Tekstene reflekterer over hva det egentlig betyr å dra bort – og hva man oppdager
underveis.

Der hvor Lillo-Stenbergs særegne uttrykk møter Maridalens åpne og nordiske
kammerjazz, oppstår en musikk som er både melodisk og fortellende, åpen og nær.
Maridalen har de siste årene markert seg sterkt både nasjonalt og internasjonalt, med tre kritikerroste album og konserter på festivaler i hele Europa. Med Fransk utgang åpner de sammen med Lillo-Stenberg døren til et nytt musikalsk landskap.

Gjerikara går for gull

Gjerdrum var den siste kommunen i landet som fikk besøk av Norge Rundt. Til gjengjeld er vi den kommunen som først får egen Sportsrevy!(?) 19. juni sender Gjerikara direkte fra Gjerdrum kulturhus.

Fotball-VM står døren: Legender skapes, og minnerike øyeblikk kommer på løpende bånd. Sportsrevylegende Karen-Marie Ellefsen kommer for å lose oss trygt gjennom Gjerikaras forsøk på noe ganske likt – og vi går for gull!

Bandet «Gullguttene» tonesetter sendingen, trygt regissert av dirigent Mari Therese Moe.

Baren er åpen fra kl 19.00, og under og etter «sendingen».

Høstkonsert

Hosle og Bekkestua skolekorps og Smågardistene – Stabekk skoles musikkorps er to av Bærums største skolekorps med tilsammen over 160 medlemmer. Vi spiller sammen på den årlige julegrantenningen på Bekkestua, og møttes sist under åpningen av nye Nadderud stadion 16. mai. Nå har vi også høstkonsert sammen!

På denne konserten vil du få høre variert musikk, både fra hovedkorps og juniorer. Korpsene vil spille noen stykker hver for seg, og du vil også få oppleve noen fellesnumre.

Bærum symfoniorkesters 75 års jubileumskonsert

Bærums eget symfoniorkester fyller 75 år, og inviterer til musikalsk feiring sammen med Bærums eget unge stjerneskudd på fiolin, Alma Kraggerud. 

Helt siden starten i 1951, har Bærum Symfoniorkester spredt musikkglede med variert repertoar. Denne kvelden blir en sprudlende hyllest til klassisk musikkglede, med Leonard Bernsteins overture til Candide, Antonin Dvoraks symfoni nr. 9, "Fra den nye verden", og et av fiolinrepertoarets mest kjente og populære verk, Mendelsohns fiolinkonsert. 

Dirigent er Eldar Nilsen 

 Alma Kraggerud vant Virtuos på NRK i 2022, bare 15 år gammel, og representerte Norge i Eurovision Young Musicians samme år. Hun har mottatt en rekke stipender og priser, og er i en alder av bare 20 år i ferd med å etablere seg som en ettertraktet solist og musiker. Hun kommer fra Jar i Bærum. 

Eldar Nilsen har vært med som dirigent for Bærum Symfoniorkester en rekke ganger, blant annet under nyttårskonsertene de siste årene. Han har dirigert de fleste norske orkestre, og har ledet Gardemusikken i en årrekke. Han er kjent for å spre musikkglede både til musikerne og publikum. 

Engelsk tekst:

Bærum Symphony Orchestra — 75th Anniversary Concert
Bærum's own symphony orchestra celebrates its 75th anniversary with a festive concert, joined by one of the municipality's brightest young musical talents, violinist Alma Kraggerud.
Founded in 1951, the Bærum Symphony Orchestra has shared the joy of music with audiences for generations through a rich and varied repertoire. This anniversary concert is a lively celebration of classical music, featuring Leonard Bernstein's rousing Overture to Candide, Antonín Dvořák's Symphony No. 9, "From the New World", and one of the most beloved works in the violin repertoire, Mendelssohn's Violin Concerto.
The concert is conducted by Eldar Nilsen.
Soloist: Alma Kraggerud
Alma Kraggerud won the NRK competition Virtuos in 2022 at the age of 15 and represented Norway in the Eurovision Young Musicians the same year. Now only 20 years old, she is already establishing herself as a sought-after soloist and musician. Kraggerud grew up in Jar, Bærum.
Conductor: Eldar Nilsen
Eldar Nilsen has conducted the Bærum Symphony Orchestra on numerous occasions, including the New Year's concerts in recent years. He has worked with most Norwegian orchestras and led the Norwegian Royal Guard Band (The Guards Band) for many years. He is widely known for his ability to inspire both musicians and audiences.

Rohey Taalah & Martin Myhre Olsen

Gjennom en lang rekke prosjekter det siste tiåret, har vokalist Rohey Taalah og saksofonist Martin Myhre Olsen virkelig gjort seg bemerket i det norske jazzmiljøet. I 2024 bestemte de seg for å danne en duo med fokus på å utforske den nære koblingen mellom saksofon og vokal. De to satte seg et definert mål som duoen klarte å nå gjennom flittig øving og studiojobbing: hvordan kan man med bare to instrumenter kan skape et komplett lydbilde?

Gjennom mange konserter i løpet av fjoråret, finslipte de to uttrykket noe distinkt og helt eget. Et vellykket opphold i studio resulterte i debutalbumet «Homage to Legends» som ble sluppet på Jazzland Recordings i august samme år.

Denne oktoberkvelden på Rondo kan publikum se fram til fremføringer av tolkninger av kjent materiale som står Rohey Taalah veldig nært i tillegg til duoens egne komposisjoner. Her blir publikum tatt med på en berg- og dalbane gjennom hele følelsesregisteret – en sann hyllest av legendene.